Monday, August 27, 2007

لو بطلنا نحلم نموت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دى أول حاجه ممكن أكتبها فى البلوح بتاعى .. أزيكم يا جماعه ..انا مش عارفه يا جماعه انا عملت البلوج ده فجأه كده مع أنى من زمان أعرف عن البلوجات بس حسيت أنى عايزه أجرب أكتب زى ما كل الناس بتكتب يمكن الكتابه بتخفف عن الواحد شويه ويمكن كمان علشان أنا مخلصه كليه من سنه وزهقت لأن الحياه بقت على روتين واحد قولت أجرب حاجه مختلفه يمكن أقدر أفيد حد أو حد يفيدنى


بس بجد أنا عمرى ما جربت أكتب حاجه الناس تقراها انا قولت هعمل البلوج وأكتب فيه المذكرات اللى كنت كاتبها من كام سنه بس فعلا حسيت أنى مقدرش أحس أن حد بيقرى الكلام اللى كنت كاتبه لنفسى المهم يارب أقدر أكتب حاجه والكل يسامحنى لآنى فعلا معنديش موهبه الكتابه بس مجرد محاوله وأكون ضيفه خفيفه على أى حد يقرى ليه حاجه

أول هتكلم فيها هى اول حاجه بتوصل لآى حد عن بلوج بتبقى أسم البلوج .. يعنى أنا عن نفسى أول حاجه باخد بالى منها أسم البلوج وأيه سبب تسميه البلوج كده


ودى أول حاجه هكتبها عندى أنا سميت البلوج حياه الأحلام ممكن الناس تستغرب هو فيه حياة فى الأحلام بس بجد يا جماعه معرفش ليه طول عمرى وانا الأسم ده معلق معايه يمكن علشان نفسى أعيش حياتى أحلامى مش عايزه أعيش زى الناس كلها ما هى عايشه يعنى عايزه أعيش حياة الأحلام فى كل حاجه فى حياتى العامه وحياتى المستقبليه إن شاء الله يعنى مش عايزه اعيش عادى وإن شاء الله أتجوز عادى وخلاص وأهى الدنيا بتمشى وأخلف عادى وأموت فى الآخر برضه عادى لأن دى أسوء حاجه فى الدنيا أنك تعيش عادى


ليه كل واحد فينا ما بيحطش حياة أحلام ليه ويحاول يوصلها حتى لو الدنيا كلها قالت أنه بكره يعيش فى الواقع ويتصدم ليه كل واحد ما يحاولش يحققها لو كل واحد بدأ بنفسه لو كل واحد بدأ بأول خطوه إنه يفكر هو حياة أحلامه شكلها إيه أو عامله أزاى .. عايز يعيش أزاى زى كل الناس مهى عايشه ولا عايز يكسر الواقع ده


تفتكروا كلامى صح ولا غلط ولا كلام كل اللى حواليه اللى صح وأنى بكره هتصدم فى الدنيا والواقع وأنى المفروض أعيش فى عالم تانى وأنى المفروض أتغير ومابقاش هبله بمفهوم الزمن ده لأن الطيبه فى الزمن ده الناس بتقول عليها هبل .. بس بجد لما بقعد أبص حواليه بلاقى الدنيا كلها تمثيل الناس كلها بتمثل على بعضوبتجرى ورا المصالح والماديات وكل الحاجات اللى مش بتنفع ولا فى الدنيا ولا فى الأخره اللى هى أهم من الدنيا كلها ليه الناس مش بتفكر أن الدنيا ممكن تكون لحظه ليه كل واحد ما يكنش نفسه ولو فيه حاجه وحشه يطور منها ليه ما يبقاش لكل واحد حياه أحلام ليه الحب بجد بين البشر ضاع فى الزمن ده خالص ألا قليل جدا .. أنا عايزه كل واحد يقولى حياة أحلامه شايفها أزاى لو عنده حياة أحلام فى كل حاجه فى حياته ولو مش عنده يبقى يقولى ليه عمره ما فكرش فيها؟؟؟

لأننا

لو بطلنا نحلم نموت ...لو عاندنا نقدر نفوت

لو عدينا مره خلاص لو ردينا ضاعت خلاص

حبه صبر حبه حماس يبقى الحلم صوره وصوت

لو بطلنا نحلم نموت

مره فى مره حاول كتير أى مغامره راح تنفعك

حبه صبر حبه حماس يبقى الحلم صوره وصوت

لو بطلنا نحلم نمووووت


حلمك لسه فى أيديك حاول ما يموتش فيك
وأسفه أنى طولت عليكم
سلام

46 comments:

الملاح التائه said...

أول تعليق على أول بوست لحياة الأحلام
بوست جميل بجد لأنه طبيعي وطالع من القلب تلقائي يعني وأى حاجه بتبقى طالعه مننا بتلقائية بتبقى جميلة لأنها صادقة
بتبقى روحها حلوة لأنها بريئة ونقية
ولتاني مرة باقولك الموهبه بتتخلق وأظن إنك عندك المقومات اللى تخليكي كاتبة موهوبه بس بشرط تنمي قدراتك أكتر وتحبي ده ويبقى عندك أمل
حياة الأحلام
بجد أحلى وأجمل حياة لأننا بنعيش فيها الحياة اللى بنتمناها ودايما اللى بنتمناه جميل عالأقل لينا إحنا
أنا عن نفسي موافقك في إننا نرفض تبقى حياتنا تبقى حياة عادية من غير مايكون فيها أحلام وتحقيق أو محاولة تحقيق للأحلام اللى هي أمنياتنا وطموحنا لشكل حياتنا فى المستقبل
بس فيه ناس بتخاف وبتكسل إنها تحاول تحقق أحلامها وترفض تعيش حياة عادية كما الأنعام ودول كتير جدا من البشر والأغلبية زي ماقالو تعنى أحيانا إتفاق الأغبياء يعني مش شرط إن لو الناس كلهم متفقين على مبدأ إنه يبقى صح وإختيار سليم
المهم آخر نقطة إتكلمتى فيها هي عن الواقع وخوفك من إنه يصدمك
طبعا الواقع بيختلف كتير عن حياة الأحلام لكن
لو أحلامنا كان فيها شئ من المنطق والعقل
يعني نحلم على أدنا نحلم أحلام منطقية نقدر فعلا نوصل لتحقيقها
مش هايحصل اللى انتى خايفه منه
وهاتلاقى الواقع حلم جميل
بس شوية صبر
أتمنى من ربنا تحققي كل أحلامك
لأنها أكيد كلها أحلام جميله وكلها خير ومحبه
دمتي حالمة

صلاح الدين said...

الحلم ماهو مستحيل بدام تحقيقه مباح
والليل لو صار طويل
اكيد من بعده صباح
للاسف انا مش اول من علق
بس انا والملاح واحد
مبروك المدونه وربنا يوفقك
وتحققى كل احلامك
وترجميها لواقع تعيشيه
وتتقبليه بحلوه وبمره
تحاتى

friend said...

بالتوفيق للبلوج الجديد
وتغير الحياه

حياة الأحلام said...

الملاح التائه
أهلا بيك فى مدونتى ويارب يكون الموضوع بجد عجبك وفعلا هى حياه الأحلام حياة صادقه وجميله وبريئه مفيهاش أى تزيف زى الدنيا الحقيقه
ويارب كل واحد يحقق كل أحلامه

حياة الأحلام said...

صلاح الدين
منور البلوج وشوفت كترت البمبى فى البلوج أزى
تعرف أول ما قريت تعليقك فكرنى بحياة أحلام العرب ياااااه الحلم العربى
بس أزاى نحقق دى المشكله
بس يارب نقدر نترجم الحياة دى لواقع يارب
شكرا مره تانيه

حياة الأحلام said...

جزر
كيف حالك يا أخى وكيف حال الخسايه
وبعدين أيه ده هو الحروف عندك بفلوس ولا أيه ههههههه
نورت البلوج وربنا يكرمك ويكرم الجميع ونغير الحياة

مهبول ومهبوله said...

الله ..الله ..
بلوج جديد ياولاد الحلال
ربنا يرزقك يابنتي بناس تعلق عندك ويرزقنا معاكي ما احنا في الهوا سوا
ومبرووووووووك علي البلوج الجديد
stop
متنسيش ابقي علقي عندي اصل تتعلقي
هههههههههههههههه
مع تحيات
مهبول

nehad said...

اخيرا وبعد طول انتظار
اخيرا عملتى البلوج
مبرووووووووووووك ويارب تكون حياة احلامك أحلى حياه

لو بطلنا نحلم حقيقى هنموت
مش كلام أغانى
لما الواحد يلاقى نفسه تايه يعرف ان حلمه تاه منه عشان كدا حاسس بالتوهان يارب كل واحد فينا يلاقى حلمه واللى مش لاقيه يدور عليه واللى لسه مش حاسس بان لازم يكون ليه حلم عشان يكون عايش

بوست شديد المضمون

مستنيين القادم

تحياتى لك ولحياة الاحلام

حياة الأحلام said...

مبهول ومبهوله ولا تعلقنى ولا حاجه انا رحت وزرت مدونتك وعجبنى كلام مهبوله جدا وأنا فرحت أوى ان حد علق فى مدونتى وجبر الخواطر على الله
أتمنى تشريفكم الدائم فى مدونتى
ومنتظره الهبل القادم

حياة الأحلام said...

نهاد
أه أخيرا عملت البلوج ويشرفنى زيارتك ليه أكيد وربنا يخليكى ليه
وفعلا الأنسان من غير حلم بيبقى تايه والحياه مالهاش معنى بس يارب نقدر نحقق حاجه بسيطه من أحلامنا
مبسوطه من زيارتك ويارب على طول

S H A H said...

الف الف مبروك المدونة الجديدة

و عايزين نشوف بوستات جامدة بقى

وانا معاكي بشجعك اهو

تقبلي مروري

الخيط الرفيع said...

اقولك ايه
بصي اول حاجة
اعرف واحده ما بتعرفش تكتب وعملت بلوج عشان كلنا عملنه روحي وشوفيها
كتبت ايه
هو مش كتير بس تقيل

http://botanestokeesoo.blogspot.com/

وبعدين احنا نعمل نادي للناس اللي بتحب تحلم وتحقق وشيفه أن الموضوع هيجيب همه وانا وانتي اول ناس نسجل فيه

وانا بممممممممممممموت في الاغنيه دي

yas said...

يمكن انتى قلتى كل اللى فى نفسي
فمش هقدر اعلق بكلام تانى غير اللى انتى قلتيه
وان شاء الله نشوف بوستات تانيه كتير ليكى

حياة الأحلام said...

شاه
شكرا لتشجيعك ويارب الكلام يعجبكم
وشكرا لمرورك وربنا يبارك فيك

حياة الأحلام said...

شاه
شكرا لتشجيعك ويارب الكلام يعجبكم
وشكرا لمرورك وربنا يبارك فيك

حياة الأحلام said...

الخيط الرفيع
وأنا كمان بموت فى الآغنيه دى لأننا فعلا لو بطلنا نحلم نموت
وأنا فعلا عمرى ما جربت أكتب حاجه حد يقراها بس بحاول ويارب أكون كويسه
أما نادى الأحلام ده فكره حلوه جدا
شكرا لتعليقك

حياة الأحلام said...

ياسمين
بجد فرحانه أنى أكون قدرت أقول كلام كان فى نفس حد يقوله ومقتنع بيه زى ويارب كلنا نحقق أحلامنا
وشكرا لزيارتك

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

يااااااااااه ده اناجاية متأخرة اوووى
لالالا كده مينفعش خااالص
حقك عليا يااوحى

واخيرا على راي نهاد اخيرا البلوج طلع
يابنتى احنا مستنيين من زمان تطلعى للنور كده

الف مبرووووك على البلوج الرقيق

والحلم ده أساس اصلا فى حياتنا
احنا اصلا لو محلمناش يبقي مش عايشين
ولو بطلنا نحلم نموت

واحنا حياتنا ايه غير شوية احلام فوق بعضها

بالتوفيق ياجميل وان شاء الله البلوج بتاعك هيكون احلى بلوج

وعاوزين نشوف الشغل بقي
وقال ما بتعرفش تكتب
ماانتى كاتبة اهوه تمام اوى
الله اكبر

زى العسل يااخواتى

حبيبة الرحمن said...

السلام عليكم

اهلا اهلا بحياة الاحلام

شرفتى ونورتى عالم المدونات واخواتك المدونين
بس ايه البلوج اللى لونه وذوقه رقيق ده احييكى على رقة ذوقك

ندخل فى الموضوع بقى

اولا دنيا من غير احلام يعنى مش حياه يعنى دنيا من غير روح ولا طعم ولا ريحه ربنا خلقلنا نعمة التخيل والاحلام علشان يهون علينا اى حاجه تضايقنا ده بالنسبه لاحلام اليقظه

اما للاحلام اللى بنحلمها واحنا نايمين بردو سبحان الله ربنا اعطانا النعمه دى علشان العقل الباطن يخرج كل حاجه مضايقاه ويجدد نشاطه

وبالنسبه لحلمى بحلم بدنيا كلها طيور وزهور وعطور وسما وبحر وكل حاجه رقيقه جميله و....و...حاجات كتير

وتعالى هنا يابنتى بتقولى انك مش بتعرفى تكتبى على راى عاشقة الوطن امال ايه الكلام ده ده انتى بتكتبى احسن منى وانا بردو عندى نفس المشكله بس مره مع مره هتقدرى تنمى القدره دى وتحسنى منها وفعلا زى ماالملاح قال مفيش احسن من التلقائيه واهم حاجه تكونى حاسه كل كلمه بتكتبيها ومقتنعه بيها


سورى على الاطاله فى التعليق بس بجد كل كلمه قولتها كان نفسى اقولها وانتى اللى جبتيه لنفسك وكتبتى الكلمه دى قول اللى فى نفسك

وعلشان كمان كنت زيك كده فى الاول وحاسه بيكى وبالموقف اللى انتى فى دلوقتى

:) سلام لحياة

soosa el-mafroosa said...

مبروك علىالبلوج الجديد

الكتابة في المدونات ليس من أساسياتها موهبة الكتابة

فقط الصدق و الحديث من القلب

و عن الحلم..هو أرخص متعة في الوجود..و يصل الى قمة حلاوته حن تستطيعين تحقيق ولو جزء من أحلامك

تحياتي

حياة الأحلام said...

عاشقه الوطن
منوره البلوج كله بجد أشرقت الأنوار وربنا يخليكى يارب بس أفضل فى النور على طول لأنى بخاف من الظلمه
وفعلا الأنسان من غير أحلام مش أنسان
وربنا يحقق لكل أنسان حلمه

حياة الأحلام said...

kitty
الجميله الرقيقه بجد مبسوطه بزيارتك الرقيقه
وشكرا على زوقك ويارب يكون الشكل عاجبكم فعلا
وفعلا الأحلام نعمه من عندنا ربنا سبحانه وتعالى بس أحنا مش عايزنها تفضل أحلام وبس نحاول نحققها على قد ما نقدر
وبالنسبه لموضوع الكتابه أنتى ما شاء الله عليكى جميله خالص فى الكتابه ويارب نبقى أحسن وأحسن أن شاء الله
مستنيه زيارتك دايما يا جميله

حياة الأحلام said...

سوسه المفروسه
بجد زياره مفاجأه جميله زيك وربنا يبارك فيكى ويارب أقدر أحقق فى عالم التدوين ولو نص اللى أنتى حققتيه لأن اسلوبك جميل أجمل ما فيه الطبيعه والتلقائيه الجميله منك
وفعلا الحلم هو الامل الوحيد لينا
تحياتى ليكى

الطائر الحزين said...

ليس المهم الحلم لكن الاهم ما هو معنى الحلم

كتبت تدوينة قديمة اسمها معنى الحلم
http://sadbrd.blogspot.com/2007/05/blog-post_22.html

مبروك المدونة

Anonymous said...

الف مبروك على البلوج الجميل دة البلوج طالع من القلب ورقيق جدا ويارب تحققى احلامك

حياة الأحلام said...

الطائر الحزين
فعلا مش مهم الحلم مهم معنى الحلم والمعنى ده هيوصلنا لآيه من حلمنا
سعيده بزيارتك وقريت البوست بتاعك عن معنى الحلم وجميل فعلا أن الأحلام مش لازم تبقى أوهام وما تبقاش أحلامنا قد الأحلام الطبيعه اللى المفروض ما تكون أحلام
مستنيه الزياره الدائه

حياة الأحلام said...

Anonymous said...
الف مبروك على البلوج الجميل دة البلوج طالع من القلب ورقيق جدا ويارب تحققى احلامك

الله يبارك فيكى يارب وربنا يخليكى وشكرا على المجامله الرقيقه

مش عارف said...

ليه دايما احلامى فوق
وانا تحت مستنى طوق


للنجاه
ليه لازم استنى الحال يروق
ليه ليه صعبه الحياه
يا خيالى خليك على القد
داالى فى الدنيا حطوللك حد
خايفاحلم ببكره رقبتى تنكسر
خايف لوضاع الحلم عليه نفسى تنقهر
مع ان يا خيال
الحلم مش محال
تحقيقه
حاضر هعمل اللى عليا
ولينا عند ربنا
توفيقه
عيشيا حلم جوايا
واكسر اى باب يقف قدامك
وانا هوريكى يا دنيايا
انى هقدرعلى الالامك

حياة الأحلام said...

4Love
الله على جمال الكلام بجد كلام جميل أوى ورقيق أوى أيه المواهب دى
غلبتنى فى الكلام
بجد مش عارفه أعلق أقول أيه أكتر من الكلام اللى كتبته
سعيده بتعليقك

kafrawy said...

مبروك ع البلوج

بس انا عندى سؤال

اللى مش بيحلم او مش قادر حتى انة يحلم

يعمل اية

Anonymous said...

طبعا لازم يكون عندنا احلام....مش لازم تبقي خيالية اوي

بس علي قدر مقوماته وامكانياته ممكن يخطط لنجاحات اكتر واكتر

سواء في عمله او حياته الشخصية

واعمل لدنياك كانك تعيش ابدا واعمل لاخرتك كأنك تموت غدا


ومبسوط جدا اني شفت المدونة دي قدرا كده وبداية موفقة جدا جدا وتحياتي

abo salah said...

بعد السلام عليكم

أولا ألف مبروك علي المدونة الجميلة الرقيقة ، و عالم التدوين نور بحياةجديدة .. حياة الأحلام

جايز يكون سبب الكلام اللي قولتيه في البوست ، أن كتير فعلا مش فاهم أن الدنيا لحظة .. مش واخد باله أن الدنيا فانية .. الدنيا شدته بشهواتها و متاعها

لو بطلنا نحلم نموت

تحياتي

رفقة عمر said...

مبروك البلوج الجديد ربنا يوفقك يارب
كويس انى لاقيت حد يشاركنى الاحلام
ونكون امبراطوريه الاحلام
بدايه جميله قوى
وفعلا زى ما قلتلك سوسه المفروسه
ان مش مهم تعرفى تكتبى المهم الاحساس الصادق وتكتبيى اللى بتحسيه وبس

soka said...

انا اسفه انى رديت متأخر بس معلش بقى انتى عار فه النت لسه واصل بس بجد موضوعك حلو اوى وكلامك بسيط
والبلوج كمان زوقه حلو والاغنيه جميله موت على فكره انا مش متعوده انى اعلق فى البلوج انا بقول رأيى فيس تو فيس بس كتر الناس اللى معلقه ماشاء الله اغرتنى وخلتنى اعلق انا كمان اللهم لا حسد يعنى
وربنا يزيد ويبارك يارب
وعقبالى

حياة الأحلام said...

kafrawy
سعيده بزيارتك البلوج
ولو ما بتحلمش يبقى أكيد مش هتقدر تعيش
مجرد أنك تفكر عايز أيه بكره يبقى أنت بتحلم ببكره
لأن لو بطلنا نحلم نموت
سعيده بزيارتك

حياة الأحلام said...

مصراوى أوى
أنا سعيده أكتر أنك شوفت مدونتى قدرا
وكلامك صح لازم نحط حلمنا قد المقومات بس برضه مش لازم نحبس نفسها نحلم بأكبر علشان نسعى أكتر وأكتر وأن شاء الله اللى بيتعب بحاجه أكيد ربنا بيعوضه

وفعلا كلامك صح
واعمل لدنياك كانك تعيش ابدا واعمل لاخرتك كأنك تموت غدا

سعيده بزيارتك

حياة الأحلام said...

abo salah
أهلا بيك فى البلوج
وشكرا على المجامله دى من زوقك وربنا يكرمك
وفعلا الناس ساعات بتنسى أن الدنيا لحظه أن الدنيا مجرد مرحله لحياة تانيه فى الأخره
شكرا لزيارتك وتعليقك

حياة الأحلام said...

رفقة عمر
منوره البلوج بجد وأخيرا أنا كمان لقيت حد يشاركنى أحلامى ويارب نقدر نحققها أن شاء الله


ويارب فعلا أفضل أكتب بأحساس صادق وطالع من القلب
وشكرا لزيارتك
ومستنيها دايما

حياة الأحلام said...

soka
منوره البلوج يا أوحى وألف ألف مبروك على النت يا قمر
وتنورينا كده على طول
وربنا يخليكى كل الكلام ده من زوقك والحمد لله أن شكله والأغنيه عجبتك
وأدعيلى تفضل التعليقات كده على طول أنا مكنتش متوقعه كده بس الحمد لله بجد
ومستنيه زيارتك على طول

عبد الرحمن أبو بكر said...

حياة الاحلام

الله حلو قوي . لا ما تفهمينيش صح
انا مش قصدي اعاكس

البلوجر بتاعك هايل واختيارك موفق في انك تكتبي اول موضوع في البوست بتاعك عن اننا لو بطلنا نحلم نموت ودا حقيقة فعلا

مبروك المدونة الجديدة

حبيبة الرحمن said...

مستنيين موضوع جديد؟؟

فينك ياحياة ؟؟ :)

حياة الأحلام said...

عبد الرحمن أبو بكر
شكرا لتعليقك وفعلا أنا كنت عايزه اتكلم عن عنوان البلوج لآنه بيعبر عن كل واحد وكمان أى حاجه بكتبها أكيد بتعبر عنى
وشكرا مره تانيه لزيارتك

حياة الأحلام said...

kitty
أزيك يا قمر عامله أيه ؟؟؟
ياااااه حد بيسأل عليه
أن شاء الله هنزل بوست جديد قريب بس كنت مستنيه اشوف رد فعل الناس أكمل ولا لا الحمد لله بجد
وأن شاء الله اللى جاى يعجبكم
دايما منورانى كده

Bossy said...

السلام عليكم


الف مبروك علي المدونه
واهلا بيكي في عالمنا الافتراضي
نورتيه بجد
واكيد اي كلام هتحسيه وهتكتبيه اكيد هيوصل لينا بسهوله
كلام عن الاحلام حلو بس الحلم لو محولناش اننا نحققه وسعينا لدا يبقي ملوش لازمه وكمان فيس احلام بيبقي مش من حقنا اننا نحلمها
بدايه موفقه ان شاء الله

Anonymous said...

السلام عليكم ...انا اول ما قريت البوست بجد حسيت ان جزء مني هوة اللي بيتكلم انا متفقة معاكي تماما وكتير بفكر وبقول اني بجد مش عايزة حياتي تبقي عادية واحدة اتولدت وعاشت وماتت وخلاص لا نفسي اعمل حاجات كتير وانا واثقة تماما ان احلامي دي اكيد هتحقق ان شاء الله لو انا اشتغلت بجد وعملت كل اللي عليا وبدات بنفسي وبردو ناس كتير يقولولي انتي بتحلمي ولسة ماجربتيش الواقع وكل الكلام دا بس انا بقول حتي لو كان الواقع صعب انا عارفة ان مافيش حاجة سهلة وماعنديش مانع ابدا اني اتعب واجرب واجرب تاني لحد ما اوصل لحلمي علشان كدة انا بقولك اوعي ابدا تفكري انك تعيشيش حياة تانية غير حياة احلامك اللي انتي تتمنيها لنفسك بس اهم حاجة انك تجتهدي وتشتغلي بجد علشان تحققي احلامك ولو لقيتي صعوبات بتقابلك فدا شيء طبيعي. شكرا ليكي ومستنية ردك نورا

حياة الأحلام said...

noura

منورانى يا قمر وبجد مبسوطه أوى أوى أن البوست كان بيقول حاجه جواكى

وكلامك اللى بتقوليه هو اللى جوايه ونفس كلامى
وفعلا حتى لو كان الحلم صعب لازم نتعب نتعب علشان نحققه وما نخليش الواقع يفرض علينا حياة عاديه وما تكنش حياة أحلامنا

وربنا دايما أكيد هيبقى معانا وهنقدر نحققها
منوارنى بجد يا جميل ويارب على طول تنورى بتعليقاتك

تحياتى يا نورا ياللى كلك نور الاسم ده غالى عليه أوى على فكره