
أعزرونى بجد مش قادره أكتب حاجه من يوم خبر وفاه بهلوله ومع أنى عمرى ما أتكلمت معاها وكانت مجرد تعليقات بس لما كانت تدخل وتعلق وتقولى انا كل ما ادخل ألاقيكى نايمه طيب هعلى صوتى وأصحيكى وحاجات كتير كل ما أفتكرها حزنت أوى كأنها حد قريب منى أوى أوى.. بجد من أكتر الناس اللى أثرت فيا ربنا يرزقها الفردوس الأعلى أن شاء الله ويرحمنا جميعا
ونعرف قد إيه الدنيا لحظه وأن الموت قريب منى مش بعيد ولا حاجه حتى لو كنت لسه صغيره خوفت أوى بجد وقعدت افكر دى كانت بتكتب بوست زينا وبتعلق وفجأه تتوفى ..يارب أرزقنا حسن الخاتمه
..حبيت أنقل ليكم قصه منقوله بس جميله وأنا شخصيا أستفدت منها كتير هى وكلمات وقصص كتير هبقى أنقلها ليكم ولو أن ناس هتقول البلوج المفروض ما يبقاش فيه حاجات منقوله بس الحاجات دى أنا أستفدت منها وعايزه كلنا نستفيد
السلام عليكم ،، دى قصة حقيقة وقعت في إحدى الليالي
لقد جاء والدها الكبير في السن من المزرعة متأخرا في إحدى الليالي ...
وكان متعبا جدا إثر الطريق الطويل الذي قطعه علما بأنه هو السائق نفسه...
هرعت الفتاة مسرعة نحو غرفة والدها كي تجهز له سريره .. ليرقد
عليه علَّه يخفف عن بعض التعب ...
وبعد أن اغتسل ولبس ملابسا غير تلك التي كان يرتديها .. وتوضأ وصلى ركعتين
لوجه الله
ولما فرغ من صلاته أخذت ابنته بيده إلى فراشه بعد أن اتكأ عليها ...
عندها تمدد والدها ، سألته : هل تناولت عشاءك ؟
قال : سأخلد للنوم ، وان كان لنا حياة لغد إن شاء الله سنأكل ..
قالت له ابنته : ولكن لا يصح أن تنام دون أن تتناول شيئا ..
فأشار لها موحيا لها بأنه لا يرغب شيئا ...
قالت له ابنته : ما رأيك بكأس لبن .. ابتسم والدها ولم يجيبها
سعدت الفتاة بذلك وذهبت مسرعة نحو المطبخ تناولت كأسا ووضعت به اللبن
ونظرت أسفل الثلاجة ووجدت سلة مليئة بالرطب ..
واستلذت لوالدها سبع تمرات .. وضعتها في طبق وخرجت مسرعة ...
نادتها أختها الصغيرة قائلة لها : تعالي بسرعة وانظري إلى هذا..!!
وما لبثت أن ذهبت إليها اختها .. وقالت : ماذا تريدين إني على عجالة من
أمري ..
قالت الأخت الصغيرة : لا عليك خمس دقائق لن تأخذ من وقتك الشيء الكثير..
تعالي وانظري المجرم سوف يقتل بطلة الفيلم .. كانت الأخت تتابع فيلما
في جهاز التلفزيون...
وقفت الأخت الكبرى وهي تمسك كأس اللبن والتمرات بيدها ولم يتسن
لها أن تجلس...
بل ظلت واقفة على ذلك يعجل من المشهد المرعب .. خمس دقائق ثم
انتهى ذلك المشهد ..
اعتدلت الأخت الصغرى في جلستها وكأنها مرت بموقف صعب لم
تكن تعلم كيف تخرج منه ..
ثم استطردت أنفاسها قائلة : سأحكي لك قصة هذا الفيلم .. في الحقيقة هذا..
ولم تكمل حديثها بل قاطعتها الأخت الكبرى قائلة لها : انتظري قليلا سأذهب
لوالدي أعطيه كأس اللبن هذا ثم آتيك لتقصي علي الفيلم...
وذهبت مسرعة اتجاه غرفة والدها .. وهناك وجدت والدها ساكنا .. اقتربت منه
فوجدته قد نام ...
لم تكن تفكر آن توقظه لولا أنها تذكرت ابتسامته لها بأنه يرغب
بشرب كأس اللبن ...
قالت لنفسها : سوف أوقظه كي يشرب الكأس .. ثم اتركه ينام ملء جفنيه...
وبدأت بخفة تضع يدها على كتفه وتقول له بصوت مرهف : أبي .. أبي .. أبي
فلم يجبها..؟؟
أعادت النداء عليه ولكن هذه المرة بصوت مرتفع قليلا ولم يجبها أيضا...
رفعت صوتها أكثر وقالت : أبي هل تسمعني لقد جئتك بكأس لبن بارد ولذيذ
وبضع تمرات طيبة أبي .. أبي ...
اغرورقت عيناها . فبدأت تهز والدها بقوة وتقول : إنها خمس دقائق يا والدي..
خمس دقائق تفرق بيننا.. والله ما كنت اقصد بتأخري إنها زينب هي التي أخرتني
أبي .. أرجووك .. لا تمت وأنت غاضب أرجــــوك..
وسار الحزن في الأجواء .. تتخلله شهقات الأسف والحسرة ...
اسف وحسرة على حال الوالد .. لا .. بل هي تعلم بأن والدها رجل خير...
وإن شاء الله سيتوفاه برحمته .. التي تعلو كل رحمة ..
لكنها تبكي حزنا .. ألما وحسرة أسفا .. لحالها .. فلقد حرمت نفسها من أن
تبر بوالدها في آخر لحظـة من حياته .. فنزعت من نفسها أجرا كاد يكتب لها...
اللهم لا اعتراض على حكمتك وقضائك وقدرك...
إنما اعتراض على حالنا .. فنحن نتهاون بالساعات والأيام والأشهر
والسنيـن .. دون أن نفيق من غفلتنا ...
فهذه خمس دقائق فقط ...
فارق فيها والدها الحياة دون وداع ...
أبى ..أبى .. أرجوك لا تموت
لقد جاء والدها الكبير في السن من المزرعة متأخرا في إحدى الليالي ...
وكان متعبا جدا إثر الطريق الطويل الذي قطعه علما بأنه هو السائق نفسه...
هرعت الفتاة مسرعة نحو غرفة والدها كي تجهز له سريره .. ليرقد
عليه علَّه يخفف عن بعض التعب ...
وبعد أن اغتسل ولبس ملابسا غير تلك التي كان يرتديها .. وتوضأ وصلى ركعتين
لوجه الله
ولما فرغ من صلاته أخذت ابنته بيده إلى فراشه بعد أن اتكأ عليها ...
عندها تمدد والدها ، سألته : هل تناولت عشاءك ؟
قال : سأخلد للنوم ، وان كان لنا حياة لغد إن شاء الله سنأكل ..
قالت له ابنته : ولكن لا يصح أن تنام دون أن تتناول شيئا ..
فأشار لها موحيا لها بأنه لا يرغب شيئا ...
قالت له ابنته : ما رأيك بكأس لبن .. ابتسم والدها ولم يجيبها
سعدت الفتاة بذلك وذهبت مسرعة نحو المطبخ تناولت كأسا ووضعت به اللبن
ونظرت أسفل الثلاجة ووجدت سلة مليئة بالرطب ..
واستلذت لوالدها سبع تمرات .. وضعتها في طبق وخرجت مسرعة ...
نادتها أختها الصغيرة قائلة لها : تعالي بسرعة وانظري إلى هذا..!!
وما لبثت أن ذهبت إليها اختها .. وقالت : ماذا تريدين إني على عجالة من
أمري ..
قالت الأخت الصغيرة : لا عليك خمس دقائق لن تأخذ من وقتك الشيء الكثير..
تعالي وانظري المجرم سوف يقتل بطلة الفيلم .. كانت الأخت تتابع فيلما
في جهاز التلفزيون...
وقفت الأخت الكبرى وهي تمسك كأس اللبن والتمرات بيدها ولم يتسن
لها أن تجلس...
بل ظلت واقفة على ذلك يعجل من المشهد المرعب .. خمس دقائق ثم
انتهى ذلك المشهد ..
اعتدلت الأخت الصغرى في جلستها وكأنها مرت بموقف صعب لم
تكن تعلم كيف تخرج منه ..
ثم استطردت أنفاسها قائلة : سأحكي لك قصة هذا الفيلم .. في الحقيقة هذا..
ولم تكمل حديثها بل قاطعتها الأخت الكبرى قائلة لها : انتظري قليلا سأذهب
لوالدي أعطيه كأس اللبن هذا ثم آتيك لتقصي علي الفيلم...
وذهبت مسرعة اتجاه غرفة والدها .. وهناك وجدت والدها ساكنا .. اقتربت منه
فوجدته قد نام ...
لم تكن تفكر آن توقظه لولا أنها تذكرت ابتسامته لها بأنه يرغب
بشرب كأس اللبن ...
قالت لنفسها : سوف أوقظه كي يشرب الكأس .. ثم اتركه ينام ملء جفنيه...
وبدأت بخفة تضع يدها على كتفه وتقول له بصوت مرهف : أبي .. أبي .. أبي
فلم يجبها..؟؟
أعادت النداء عليه ولكن هذه المرة بصوت مرتفع قليلا ولم يجبها أيضا...
رفعت صوتها أكثر وقالت : أبي هل تسمعني لقد جئتك بكأس لبن بارد ولذيذ
وبضع تمرات طيبة أبي .. أبي ...
اغرورقت عيناها . فبدأت تهز والدها بقوة وتقول : إنها خمس دقائق يا والدي..
خمس دقائق تفرق بيننا.. والله ما كنت اقصد بتأخري إنها زينب هي التي أخرتني
أبي .. أرجووك .. لا تمت وأنت غاضب أرجــــوك..
وسار الحزن في الأجواء .. تتخلله شهقات الأسف والحسرة ...
اسف وحسرة على حال الوالد .. لا .. بل هي تعلم بأن والدها رجل خير...
وإن شاء الله سيتوفاه برحمته .. التي تعلو كل رحمة ..
لكنها تبكي حزنا .. ألما وحسرة أسفا .. لحالها .. فلقد حرمت نفسها من أن
تبر بوالدها في آخر لحظـة من حياته .. فنزعت من نفسها أجرا كاد يكتب لها...
اللهم لا اعتراض على حكمتك وقضائك وقدرك...
إنما اعتراض على حالنا .. فنحن نتهاون بالساعات والأيام والأشهر
والسنيـن .. دون أن نفيق من غفلتنا ...
فهذه خمس دقائق فقط ...
فارق فيها والدها الحياة دون وداع ...
أبى ..أبى .. أرجوك لا تموت
وأخيرا الموت مش هو بس اللى بيفرق بين أنسان وأنسان ممكن تبقى مع أهلك وبين ناس كتير وفى بيت واحد وأنت مش حاسس بحد فيهم عايش حياتك وكأنهم واقع موجودين وما تحسش بيهم ولا هما حاسين بوجودك ألا لما يروحوا منكم ..لازم كلنا نحس بأهلنا ونعرف أن مجرد لحظات تفرق بينا وبينهم ونرجع نندم يوم لا ينفع الندم وكمان كما تدين تدان وفى يوم من الأيام هتحس باللى حسوا بيه..
القصه منقوله للأفاده وربنا يخلى كل أب وأم ونكون كلنا أبناء صالحين ويارب يكون أبويا وأمى راضين عنى ولو رضا بسيط وعايزه رأى كل واحد فيكم وضيعنا كام خمس دقايق من أبونا وأمنا وأهلنا وزعلناهم كام مره وقولنا اوف حتى فى سرنا كام مره؟؟ومين فينا بيعمل أكتر من كده وما يعرفش أن اللحظه ممكن تفرق ..وعملنا إيه لربنا لحد دالوقتى
فى الأخر ..ربنا يخليكم ليا يا أبى وأمى وسامحونى لو زعلت حد فيكم يوم من الأيام..ويارب يشفيكم من كل مرض ويحفظكم من كل سوء ويخليكم ليا يارب
57 comments:
قصه جميله ومؤلمه
ومتغبيش عننا كتير ياحياه الاحلام
والموت علينا حق كلنا
تحاتى
الاول انا سعيده انك كتبتي حاجه جديده بس القصه حزينه اوي ممكن تكون بتعبر عن حالتك
القصه جميله و مؤثره جدا
ماتغبيش علينا يا قمر
ياااااااااه موقف رهيب وصعب جدااا
يارب محدش فينا يتعرض له ابدا وربنا يرحم أمواتنا كلهم
تسلم ايدك يا حياة الأحلام على التذكرة الرائعة دي ومين قال ان المدونة مينفعش نحط فيها حاجة منقولة
دي ملكك انتي واللي يعجبك تحطيه فيها
وطالما حاجات جميلة كده يبقى متحرميناش منها وان شاء الله بيكون في ميزان حسناتك ربنا يكرمك
ورحم الله السيدة هدى ورزقها الفروس الأعلى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع جميل اوى ربنا يكرمك على هذه التذكره الغاليه وجزاكى الله عنا أفضل جزاء
ويارب يكون أبويا وأمى راضين عنى ولو رضا بسيط
يارب يرضوا عنا أفضل رضاء
وأتم رضاء
وفقك الله وايانا
والى الامام دوما يا أجمل حياه
,اسكنها الله الفردوس الأعلى من الجنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع جميل اوى ربنا يكرمك على هذه التذكره الغاليه وجزاكى الله عنا أفضل جزاء
ويارب يكون أبويا وأمى راضين عنى ولو رضا بسيط
يارب يرضوا عنا أفضل رضاء
وأتم رضاء
وفقك الله وايانا
والى الامام دوما يا أجمل حياه
,اسكنها الله الفردوس الأعلى من الجنه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم
ازيك يانرمو؟ وحشتينى
بوست حلو وربنا يحفظنا ويحفظ اهلنا من كل شر ويرحم اموات المسلمين جميعا يارب
السلام عليكم
على فكرة انتى بتقولى نفس الكلام اللى النهاردة كنت بفكر فيه
انا دلوقتى بقالى شهر...عمالة اسمع عن ناس بتموت..منهم اللى قريب منى و منهم اللى بعيد...منهم اللى كبير فى السن اوى..ومنهم طفل عنده سنتين:(
والنهاردة بس
كنت راكبة مع واحدة صحبتى العربية..قعدت تحكيلى ان اخوها اللى عنده 16 سنة ..كان رايح يقابل واحد صحبه ..لقى صحبه توفى فى حادثة وهو رايح و طبعا الولد مصدوم...وبعدين وانا معاها فى الطريق لقينا حادثة جامدة اوىىى..وواحد مرمى على الارض والناس ملمومة
قعدت افكر فاللى انت بتقولى عليه ده...يعنى بعيدا عن ان الواحد ممكن يموت فى اى لحظة...الواحد ممكن يفقد لا قدر الله اهله فى اى لحظة...قعدت افكر انا اد ايه مقصرة مع اهلى ...على طول قاعدة على الكمبيوتر و سايباهم...قعدت اطلب من ربنا فرصة ...انى احاول اقتنص الاوقات اللى ماحدش بيقدرها اللى بعد فوات الاوان
ربنا يرحم بلهولة رحمة واسعة ان شاء الله
دايما رقيقة و مبدعة فى كتاباتك
تحياتى
بعد السلام عليكم
أزيك ياحياة الأحلام
معلش بقالى كتير مازورتكيش
القصة مؤثرة جدا ياحياة الأحلام .. ألمتنى كثيرا
وضعت نفسى بكأنها فشعرت بألم شديد
فعلا مش عارف احنا ليه دايما مش بنحس بقيمة الحاجة الا لما بنفقدها
انا برضه مقصر مع اهلي وأسرتى ومنشغل عنهم
يارب يكونوا دايما راضين عنى
موت بهلولة رحمة الله عليها أثر فينا .. اللهم ارزقها فسيح جناتك
مش عارف باسمع كتير دلوقتى عن ناس بتموت
ربنا يرزقنا حسن الخاتمة
ويميتنا تائبين صالحين
جزاكى الله خيرا ياحياة الأحلام
والقصة رائعة .. وزي ما محمود قال دي مدونتك الخاصة
وتكتبى فيها اي حاجة حتى لو كانت منقولة خاصة لو كانت بالجمال والمغزي ده
تحياتي
خمس دقايق
حرمت وفرقت وبعدت بين أب وبنته أو بنت وأبوها
الوقت
الزمن
العمر
السنين
اللى بتعدي من غير مانحس بيها
ولا بنحس ليها بطعم
ولا بنعمل اللى ربنا خلقنا عشانه
عشان اتربينا غلط
اتأسسنا غلط
أنصاف مسلمين هما اللى ربونا
وبقينا فى زمن المسخ زي ماقال أخوكي وليد
ومفروض اننا نبتدي من جديد
زي ماتجيبي سلحفاة وتطلبي منها تسابق فهد
قصه فيها حكمه
والحكمه عاوزة اللى يفهمها
وعاوزة اللى يحاول
تحياتي حياة الأحلام
حالك لا يختلف عن حالنا
ياليت الاستمرار بالحزن يعيد ولو لمحة مما مضى
او حتى يريحنا نحن لكنها اقدار الله يسوقها لنا للعبرة والعظة
كل يوم يسقط لنا ميت اللهم اجعل فى قلوبنا عظة الخوف منك
بارك الله فيك
اكتبى افضل لك
صلاح الدين
هى فعلا قصه مؤلمه بس قريبه مننا كلنا وممكن تحصل لآى حد فينا وده قصدى ان كل واحد يقدر قيمه الدقايق اللى بيقضيها مع اهله
والموت علينا كلنا حق فعلا
ربنا يكرمك ومنورنى
emy
أهلا بيكى يا إيمى منورانى يا جميل
وهى القصه فعلا حزينه بس مش مستحيله بل بالعكس ممكن تحصل لكل واحد
يارب دايما ابونا وامنا راضين عننا
وربنا يكرمك وانتى كمان يا قمر ما تغبينش عننا
آلام وآمال
أهلا بيك وفعلا هو موقف صعب جداجدا والندم هيفضل طول الحياة لو الواحد تعرض لموقف زى ده
ويارب أبدا ما تعرض ليه ونقدر قيمه كل أنسان قريب مننا
وسعيده أنها عجبتكم وأن شاء الله كل ما ألاقى حاجه مفيده أكيد هنشرها
وربنا يكرمك على كلامك
مؤمنه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
منورانى يا أجمل مؤمنه
وسعيده أنى فعلا قدرت أفيد بيها حد وربنا يجازينا كلنا خير يارب
ودايما أهلنا راضين عننا تمام الرضا
وربنا يرزقها الفردوس الأعلى يارب
دايما منورانى يا قمر
مؤمنه
نفس التعليق منورانى يا جميله
soka
وعليكم السلام
على أجمل سوكا فى الدنيا
انا الحمد لله كويسه أنتى وحشتينى اكتر والله ويارب تبقى بألف خير
وتكونى رجعتى عن اللى فى دماغك يا سوكتى
وربنا يحفظنا ويحفظ اهلنا من كل شر يارب ويكونوا راضين عننا
منورانى يا اوحى
nermeen
منورانى يا نرمين
وفعلا كلامك صح انا كمان بقيت بحس ان الموت قريب جدا مننا
وممكن نفقد اى حد قريب مننا فى لحظه
وفعلا سواء طفل او كبير
علشان كده لازم نعرف قيمه الوقت
انا كنت زيك بقعد على الكمبيوتر كتير
بس الحمد لله الايام دى بقيت بحاول اقعد اكتر مع اهلى
ويارب دايما راضين عننا
وسعيده جدا انى قدرت اوصل لحاجه جواكى
ودايما أنتى ارق وأجمل منى ياقمر
abo salah
أهلا بيك ومنورنى بعد طووول غياب
ودى مدونتك تنور فى أى وقت
والقصه فعلا مؤثره وأنا كمان حطيت نفسى مكانها لقيت انى هفضل طول عمرى عايشه بالندم أو هموت بالندم
علشان كده لازم كلنا نقدر قيمه كل لحظه مع اهلنا
ويارب دايما راضين عننا
وأن شاء الله كل ما ألاقى حاجه منقوله مفيده اكيد مش هأخرها عنكم
منورنى دايما يا كاتب المستقبل
أبو صلاح
الملاح التائه
أهلا بيك ومنورنى
وفعلا كلامك صح احنا ما بنقدرش قيمه الزمن والوقت
والأهم ما بنعملش اللى اتخلقنا اصلا علشانهم وبنضيع الوقت فى حاجات ما بتفدش
بس على فكره العيب مش فى اللى ربونا
العيب فينا أحنا اللى عايز يبقى كويس هيبقى كويس حتى لو وسط مليون حد وحش
وفعلا أحنا فى زمن مسخ بس وليد قالها فين دى؟.
ربنا يرحمنا ودايما اهلنا راضين عننا
تحياتى ومنورنى
الطائر الحزين
أهلا بيك ومنورنى
وفعلا حال الكل بقى واحد
وربنا كل شويه يبعت لينا رسائل ربانيه والمفروض ناخد منها عظه وعبره
وياريت الحزن لوحده بيفيد
يارب يرحمنا جميعا يارب
دايما منورنى
تحياتى
اول زياره لى عندك الاقى تدوينه حزينه
فرنسا جات تمسى وتصبح وتقول للكل مساء الفل
انا جديده
لسه طازه
وقريت جزء كبير من مدونتك
المميزه
فرنسا عامله حفله للافتتاح الكبير
ودى دعوه لزيارتى فى مدونتى
اوعى تضيعى بطاقه الدعوه علشان انا جايبه سيكورتى على باب المدونه
وفى حاجه تانيه
على ناصيه شارع المدونه
فى راجل بيبيع فاكهه
يعنى شويه برتقال على موز على تفاح
او علبه جاتوه
اوعى تيجى فاضيه
انا جيت مدونتك
وجبت معايا سمك بورى سويسى معتبر هديه
لكن القطط اللى على سلم مدونتك كلوه منى
ياه قصة مؤلمة قوي
ومعبرة قوي كمان
يمكن الموت هو الحقيقة الوحيدة في حياتنا
لكن برضه من غيرة ماكناش عرفنا روعة الحياة
ربنا يخلى لنا كل الى بنحبهم يارب..ويرزقنا من اليقين ما يهون به علينا مصائب الدنيا
السلام عليكم
بالنسبة لااخت العزيزة بهلولة
ربنا يرحمها ويدخلها فسيح جناتة
صعب على الانسان الفراق
احساس بعيد عن الوصف لايشعر بة الا من جربة
وايضا القصة التى تم اختيارك لها هى تقرب الموت لنا اكثر ما هو قريب
هذا السر الذى لايعلم الانسان عنة سوى انة واقع لكن الوقت غير محدد
كم من اعزاء على القلوب راحت وكانت معنا من ثوانى صغيرة
ربنا يرحمنا برحمتة
تحياتى
فرنسا هانم
يا اهلا يا اهلا منورانى
ومعلش جيتى فى ظروف نفسيه مش كويسه
بس اللى جاى احسن ان شاء الله
نورتى عالم التدوين وان شاءالله تبقى مدونه جميله زيك
وان شاءالله نجى الحفله
تحياتى يا جميله
dr.Roufy
روفى منورانى يا قمر دايما
فعلا قصه مؤلمه وبتوجع من جوه
يمكن علشان كلنا ممكن نكون احنا البنت دى
ساعات كتير بنضيع الوقت واحنا مش حاسين
الموت حقيقه وعظه
يارب يرزقنا دايما الرضا
منورانى
Tamer Nabil
اهلا بيك يا تامر
وفاه بهلوله أثر فينا كلنا خصوصا انها كانت زينا زيها
واحنا قريبين من الموت زينا زيها
ياريت نكون كلنا خدنا عظه
ونعرف قيمه كل حاجه قبل فوات الاوان
منورنى دايما
رحم الله والدي الحبيب رحمة واسعة
ما استطعت بره في اخر ايامه فقد كان بالمشفى ورض الاطباء زيارتنا له لوجوده في العناية المركزة
كلما تذكرت كم قصرت في الدعاء له وهو بين الحياة الموت وسويعات قليلة فصلت بين موته وحياته الوم نفسي واعض على شفتي حسرة على ما ضيعت في حه رحمه الله
حينا كنت انشغل بعملي وانهمك فيه وهو يناديني ان اجلسي معي قليلا فأفوت تلك اللحظات الغالية اشعر بالحسرة لاحتياجي لها الان وبشدة
تدوينة كان وقعها علىّ شديد ولكنها معبرة للغاية
رحم الله أبي رحمة واسعة وغفر لي تقصيري في حقه حيا واعانني على بره ميتا
لكِ كل الشكر حياة الاحلام
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بجد موقف رهييييييب جدا فى القصة و صعب
يارب محدش يتعرض له ياربو خفف سكرات المووت
و البقا ء لله للمدونة بهلولة انا لس شايفة الخبر عندك دلوقتى
انا مكنتش اعرفها بس لما دخلت على مدونتها
لقيتها كانت انسانة بمعنى الكلمة
اللهم اغفرلها و ارحمها و اشكنها فسيح جناتك
و جزاكى الله خيرا يا حياة الاحلام بجد جزاكى الله خيرا
لييييييه الحزن ده كله حرام عليكي
هو الواحد ناقص
بجد بوست يقطع القلب
بس جامد وأنا بتعجبني البوستات اللي اتأثر فيا أوي وده أثر فيا لدرجة أنا ما بحبهاش
بحييكي علي البوست ويا رب يصبرنا جميعا
كان معكم ..,
كيكووووووو
لذلك وصانا النبي صلي الله عليه وسلم بان نكثر من ذكر هادم الملذات وهو الموت
لان لما بنفتكر اننا هنموت ف ايلحظة ده بيخلينا قريبين من ربنا سبحانه وتعالي
القصة مؤثرة جدا جدا
وفعلا فيها دروس كتير اوي
اننا نحس بنعمة اللي خوالينا انهم معانا
اننا نسرع في عمل الخير لان الخمس دقايق فرقوا جدا معاها
تحياتي وسلام الله عليك
نأخذ العبرة من العبر
كل شىء هنا يدعونا كى نتذكر
ونتحول للافضل
تحياتي
سلامو عليكو
فظيعه اوى
الله يكون فى عونهم
رغم ان دا الشئ الوحيد اللى اكيد فى حياتنا الا اننا بنخاف منه جدا
ربنا يقوينا على الدنيا ويبارك لينا فى عمر اهالينا يارب
ربنا يرحم بهلولة ويرزقنا واياها رفقة الحبيب فى الجنة يارب
تحياتى
ياااااااه
تدوينة متميزة والله
بجد فعلا ، تمس القلب
جزاكم الله بها خيرا
للاسف احيانا كتير الواحد يغفل عن علاقته ب الام والاب ، يقعد الواحد فينا يحسن فى علاقته مع الناس و يجمع
اصحاب على اد ما يقدر ويراعى مشاعرهم اوى
ومع والده ووالدته .....
رب اعنى على بر والدي ووالدتى
رب ارحمهما كما ربيانى صغيرا
جزاكم الله خيرا
بجد سلمت يمينك
:) ولا الميوزك اللى فى المدونة
خطيييييييييرة
ربنا يصلح حالك ويكرمك
(F)
همسة قلم
أهلا بيكى يا جميله ومنورانى
وربنا يرحم والدك ويرزقه الفردوس الأعلى وفعلا هى حاجه تشعرك بالحسره
بس الحسره والندم مالهاش فايده
الفايده الأعظم ليه أنك هتبقى عمله اللى ما ينقطعش بموته
هتكونى ليه ولد صالح يدعو له
دايما افتكريه بالدعاء وربنا يرحمه وسعيده ان البوست قدر يدخل جوه كل واحد فينا
تحياتى ومنورانى دايما
ronnata
اهلا بيكى يا جميله بعد طول غياب
وهى القصه بجد مؤثره اوى وأثرت عليه انا شخصيا جداجدا
وربنا يرحمه بهلوله هى كانت انسانه جميله واكيد دعواتنا كلنا ليها وربنا يرزقها الجنه
وربنا يرحمنا جميعا
تحياتى
kikotalaat
أهلا بيك يا كيكو ومنورنى لاول مره ومعلش هو حظك جه فى بوست مؤثر وانا سعيده انه أثر فيك يبقى اكيد مضمونه وصل
شكرا على كلامك
وربنا يرحمنا جميعا
ومنورنى
مصراوي أوي
أهلا بيك وسعيده جدا بزيارتك وفعلا الموت بيفكرنا بحاجات كتير الدنيا ممكن تشغلنا عنها
والقصه فعلا وضحت ان مجرد الخمس دقايق ممكن تأثر فى حاجات كتير ونرجع نندم
يارب ما حد فينا يبقى فى الموقف ده
ويارب كلنا دايما اهلنا راضين عنا
والأهم ربنا راضى عننا
تحياتى وسعيده بزيارتك
حاول تفتكرنى
أهلا بيك منورنى
وفعلا نأخد العبره من العبر
ويارب نبقى كلنا للافضل لما نفتكر ان الدنيا كلها مجرد لحظات
ربنا يرحمنا جميعا
تحياتى وسعيده بالزياره
كائن نورانى
أهلا بيكى ومنورانى لاول مره
وفعلا رغم انه الحاجه الاكيده الوحيده الا اننا بنخاف منها
ربنا يبارك لينا فى اهلينا وناخد عبره من غيرنا
وربنا يرزق بهلوله الفردوس الأعلى
تحياتى
Mo3Az
أهلا بيك يا معاذ منورنى
وسعيده جدا بكلامك وتأثرك ده بيأكدلى ان مضمون القصه وصلك لك
وفعلا الدنيا بتاخدنا وناخد بالنا من اصحابنا وناس غريبه وننسى ابونا وامنا
يارب دايما كلنا بنبر والدينا
وكويس ان الميوزك عجبك
تحياتى ودايما منورنى
................
تحياتى
انا لله وان اليه راجعون
كم ألمتنا جميعا وفاة بهلولة او الاستاذه هدى عبدالله
الله يرحمها ويسكنها فسيح جناته
لكى تحياتى
ربنا يرزقنا حسن الخاتمة
ويرحمنا ويحم موتي المسلمين
قصة مؤثرة جدا
تحياتي
لا الله الا الله
القصه معبره بجد انى دقائق تفصل بين الانسان وبين الموت ربنا يخفف عنا سكرات الموت عند انتهاء الاجل
بجد انا لما بلاقى او بسمع ان حد توفاه الله لا املك سوى انى اقول انا لله وانا اليه راجعون واقراله الفاتحه لعل حد يفتكرنى لما اموت ويقرالى الفاتحه
اكتر حاجه بتصدمنى الموت
وده لانى حصلى حاجات كتير خلتنى اخاف منه
وياريت كلنا نقرالها الفاتحه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه يا جميل فينك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم
كثير بيقوت علينا ثواب احنا محتاجين اليه
بس للاسف بنحس بيه بعد ما يضيع علينا
الواحد محتاج لكل لحظة ولكا فعل خير عشلان يوم القيامة يكون عنده حسنات تنفع
يارب نسالك في الدنيا حسنة وفي الاخرة حسنه وقنا عذاب النار
كفراوى
منور.........
تحياتى
كفراوى
منور.........
تحياتى
Desert cat
منوره يا قمر
وفعلا كلنا حزنا بس كلنا بندعى ليها ربنا يرزقها الفردوس الأعلى
تحياتى
القلم السكندرى
اهلا بيك بعد طول غياب منورنى
ويارب
ربنا يرزقنا حسن الخاتمة
ويرحمنا ويحم موتي المسلمين
تحياتى ليك
القلم السكندرى
اهلا بيك بعد طول غياب منورنى
ويارب
ربنا يرزقنا حسن الخاتمة
ويرحمنا ويحم موتي المسلمين
تحياتى ليك
رئيس جمهوريه نفسى
اهلا بيك وفعلا القصه معبره اوى وتبين قد ايه الدقايق بتفرق
يارب يرزقنا حسن الخاتمه ويكون اهلنا راضين عننا
تحياتى ومنورنى
3ala asm masr
اهلا بيك والموت هو الحقيقه الاكيده فى حياتنا
ربنا يرحمنا جميعا ويرزقنا حسن الخاتمه وفعلا علشان حد يفتكرنا فى يوم من الايام ويقرالنا الفاتحه لازم نفكتر وندعى لكل الناس والمسلمين اجمعين
تحياتى ومنورانى
مؤمنه
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
منورانى يا جميله ومتشكره اوى اوى على سؤالك انا موجوده وان شاء الله انزل بوست قريب
وشكرا مره تانيه على سؤالك دايما منوره البلوج
son's egypt
بجد عندك حق ساعات بنضيع وقت كتير اوى احنا فى حاجه ليه علشان نقدر نقف قدام ربنا يوم القيامه
وما بنقدرش نعمه الوقت ونرجع نندم فى اليوم اللى ما ينفعش فيه الندم
ربنا يرحمنا ويهدينا جميعا
ومنورنى دايما
الله يرحمها و يصبر جوزها و اهلها جميعا
Post a Comment