Thursday, November 1, 2007

صـــــــــــــــــــــدمه..إنا لله وإنا إليه راجعون

إنا لله وإنا إليه راجعون


قريت خبر صدمه دالوقتى ومش قادره أصدقة أن الأنسانه اللى عرفتها من المدونات وحبتها أوى زى ما كل الناس حبيتها توفيت إلى رحمه الله تعالى صاحبة بلوج بهلوله واللى قال الخبر زوجها صاحب بلوج بهلول

بجد مش عارفه أقول إيه ولا أتكلم صدمه كبيره أوى عمرى ما تخيلتها أبدا.. الدموع سابقه الكلام كلى برتجف والكلام مش قادر يقول حاجه مش قادر أعبر عن الحزن اللى جوايا أبدا كأنى كنت أعرفها من زمان وكل اللى عرفها بيحبها الكلام مش هيديها حقها كنت بفرح أوى لما بقرى تعليقاتها اللى كلها روح مرحه كانت أنسانه كلها ضحكه جميله من أنسانه أجمل منها ... آسفه بجد مش قادره أتكلم الدنيا دى صغيره جداجداجدا

أسألكم أسألكم أسألكم أسألكم الدعاء لها

اللهم أغفر لها و ارحمها و اعفو عنها و أكرمها
اللهم وسع مدخلها و ادخلها الجنة وأ غسلها بالثلج و الماء والبرد
اللهم يمن كتابها و هون حسابها و لين ترابها و ثبت أقدامها و ألهمها حسن الجواب

اللهم طيب ثراها و اكرم مثواها واجعل الجنة مستقرها و مأواها

اللهم نور مرقدها و عطر مشهدها و طيب مضجعها

اللهم آنس وحشتها و ارحم غربتها و قها عذاب القبر و عذاب النار

اللهم نقها من خطاياها كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس

اللهم فسح لها في قبرها و اجعلها روضة من رياض الجنة و لا تجعله حفرة من حفر النار

اللهم انقلها من ضيق اللحود و القبور إلى سعة الدور و القصور مع الذين أنعمت عليهم من الصديقين و الصالحين والشهداء

اللهم اجعل لها من فوقها و من تحتها و من أمامها و من خلفها و عن يمينها و عن يسارها نورا من نورك يا نور السماوات و الأرض
اللهم أبدلها دارا خيرا من دارها و أهلا خيرا من أهلها واسكنها فسيح جناتك في الدراجات العلي آمين

اللهم إن كانت قد أحسنت فزد في إحسانتها و إن كان قد أساءت فتجاوز عن إساءتها

يا أكرم من سئل و يا أوسع من جاد بالعطايا … خفف أحمالها و حط من أوزارها واجعلها في مقام من قام لك بالقرآن أناء الليل و أطراف النهار

اللهم كن لها بعد الحبيب حبيبا و لدعاء من دعا له سامعا و مجيبا و اجعل لها من فضلك و رحمتك و جنتك حظا و نصيبا


اللهم من أحييته منا فأحييه على الإيمان و من توفيته منا فتوفه على الإسلام

اللهم إنا نسألك توبة قبل الموت و راحة عند الموت و مغفرة بعد الموت

اللهم اجعل لنا عملا يؤنسنا في قبرنا إذا أوحشنا المكان و لفظتنا الأوطان و فارقنا الأهل و الجيران

اللهم هب لنا نفوسا مطمئنة تؤمن بلقائك و ترضى بقضائك تقنع بعطائك

اللهم أغفر لحيينا و ميتنا و شاهدنا و غائبنا و صغيرينا و كبيرنا و جميع موتى المسلمين و المسلمات الذين شهدوا لك بالوحدانية و لنبيك بالرسالة و ماتوا على ذلك

اللهم اجعل خير أعمالنا خواتيمها و اجعل خير أيامنا يوم لقائك

سبحان ربك رب العزة عما يصفون و سلام على المرسلين و الحمد لله رب العالمين

ياريت عندى طلب صغير نعمله كلنا ...عايزين نختم القرأن لروحها وكل واحد يحدد أجزاء هيقراها أنا هقرى أن شاء الله الجزء الأول والتانى



20 comments:

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

اللهم أمين
ربنا يتقبل
وإنا لله وإنا إليه راجعون

kafrawy said...

آآآآآآآآآمين

يارب

Unknown said...

اللهم آمين
ربنا يرحمها و يغفرلها و يرحم كل اموات المسلمين

Anonymous said...

انا لله وانا اليه راجعون


وربنا يرحمها ويرحمنا اذا صرنا الي ما صارت اليه

وهو عبرة وعظة لينا اننا ممكن نموت في اي لحظة

Anonymous said...

أصعب مافى الموت هو الفراق والغيبة
والوحشه
انننا نفتقد الإنسان نفتقد وجوده فى حياتنا ونفتكر واحنا بنبكي مواقف كتير حلوة
شكلت علاقتنا بيهم وحببتنا فيهم
ربنا سبحانه وتعالى يغفر لها ويرحمها يارب
وبخفف عن زويها الصدمه
الله مالحقنا بها على خير يارب العالمين

am i kind said...

انا لله وانا اليه راجعون
ربنا يرحمها ويرحم اموات المسلمين اجمعين
وانا معاكي هقرا جزء 16علي روحها وهدعيلها وانا بصلي وهدعي لينا كلنا لعلنا نتعظ فالموت ياتي فجاة ولا اعلم هل نحن جاهزون.... ربنا يرحمها ويرحمنا

Tamer Nabil Moussa said...

ان الله وان الية راجعون


ربنا يرحمها برحمتة الواسعة

ويدخلها فسيح جناتة

تحياتى

soka said...

انا لله وانا اليه راجعون
اللهم يمن كتابها
ويسر حسابها وثقل بالحسنات ميزانها
يارب اغفرلها
ويارب يثبت اهلها
ويثبتها عند السؤال
اللهم امين

انا هقرأ الجزء 3 وال 4
ان شاء الله

حبيبة الرحمن said...

السلام عليكم ورحمته وبركاته

اميييييييين

ربنا يرحمنا جميا برحمته الواسعه التى وسعت كل شئ

انا ان شاء الله هقرأ الخامس والسادس

الجزء 5 و 6

Anonymous said...

ان لله وان اليه راجعون اللهم ما اسكنها فسيح جناتك واجعل مسواها الجنه واعتقها من النار يارب العالمين

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم
ان لله وان اليه راجعون

ربنا يرحمها برحمته ويدخلها فسيح جناته اللهم آآآمين

وان شاء الله هأقرأ الجزئين ال11 و 12

عروس البحر said...

انا لله وانا اليه راجعون

3ala asm masr said...

اللهم اغفر لها وارحمها واغسلها بالماء والثلج والبرد واجعل قبرها روضة من رياض الجنه
وانا لله وانا اليه راجعون

يوســف مــحـمـد الشافـعـى /هموم الناس قدرى said...

انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يرحمها

انا ان شاء الله الجزء السابع لانى واقف عنده

يوســف مــحـمـد الشافـعـى /هموم الناس قدرى said...

انا لله وانا اليه راجعون

ربنا يرحمها

انا ان شاء الله الجزء السابع لانى واقف عنده

عمر أفندى و أبووه said...

بيـــــــروت
بلد المقرارات على رأى سعيد صالح و رأى كل اللى كان بيعرف انى مسافر بيروت فى رحلة عمل لمدة اربع ايام عقب عيد الفطر مباشرة ضمن اجازة مصر الماضية...كل الناس اول ما يخطر ببالها عن بيروت هية المقررات...المقرر من دول تقوله تعال يا مقرر يجى علطول ...انتا حتى موش محتاج تقوله تعالى ...انتا تعمل ايديك كده هتلاقى المقرر شبك علطول ...

إقرأ تفاصيل الرحلة على
www.omarafandy.com

dina marie said...

اللهم آمين واسكنها واسكنا جميعا فسيح جناتك وارزقنا جوار حبيبك واسقنا من يده الشريفة شربة لانظمأ بعدها أبدا
بأذن الله يحيني الرحمن وأختم قرآة الأجزاء
13 , 14 , 15
وربنا يقدرنا جميعا ونتقابل سويا على ابواب الجنان
اللهم آمين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الطائر الحزين said...

لله ما اعطى ولله ما أخذ وكل شىء عنده بمقدار

الخيط الرفيع said...

البقاء يا حياة الاحلام
اسكنها الله فسيح جناته وتقبل منها كل خير وتجاوز عن سيئاتها

مش عارف said...

هى دى الدنيا

الانسان بيروح فى ثانية

ياظالم

لو لقيت دنيا غير دنيت ربك
روح

وسيب الناس من غير جروح

فين المال والجاه

كلة بيروح

اعمل ليوم زىدة

ليجى وتقعد تنوح

هيسبوك ويمشوا

وكل واحد هيشوف مصالحة

ومش هيبقاللك الا عمللك

ياقبرك يطفى نورة

يايقيد فرحه